Skip to main content

DUNAI BÁSTYA

Nyomtatóbarát változatSend by emailPDF version
DUNAI BÁSTYA
DUNAI BÁSTYA
DUNAI BÁSTYA

 

A Dunai Bástyában „Duna, hajók, mesterségek” címmel nyílt kiállítás 2013-ban. A látogatók az első teremben bepillantást nyernek magyar vonatkozású hadihajók világába. Kiemelkedik a makettek közül a tragikus sorsú Szent István csatahajó, a máig legnagyobb magyar építésű hajó, mely 89 életet vitt magával a hullámsírba.

Egy másik teremben a makettek az európai szállítóhajók fejlődését mutatják be. A folyami áruszállítás lehetőségeinek bővítésben a magyar építők élen jártak. Erre jó példa a gépi erejű hajóvontatás létrehozása: Bernhardt Antal vontatóhajója 1817-ben a Carolina gőzös, Széchenyi István Al-Dunai felfedező útja a Desdemonával 1830-ban, vagy Széchenyi Ödön Párizsi útja a Hableánnyal 1867-ben.

A török kort követően a folyami áruszállítást a magyarországi hajókészítők, hajósok a többi európai országgal azonos színvonalú hajókkal végezték. A dunai hajózás témát feldolgozó installáció részeként került megépítésre a dunai áruszállítás egyik tipikus hajója, a bőgőshajó 9 méter hosszú makettje, amire különösen büszkék vagyunk, hiszen az Arany ember Szent Borbálája is ilyen típusú hajó volt. Komárom volt az egyik olyan város a Duna mellett, ahol nagy precizitással és hozzáértéssel épültek az ilyen hajók.

A kapcsolódó helyiségekben a Duna menti hagyományos mesterségek, a halászat, aranymosás, és a hajóácsok munkáját is megismerhetik a látogatók.